Het definieren van de stijl voor jouw merk is ontzettend belangrijk. Maar voordat je dat kan doen, moet je eerst een helder visie en strategie hebben voor je bedrijf. Welke stappen je daarvoor kunt zetten, lees je in deze post.

Als je dat dus al gedaan hebt, kun je verder met deze stap:
Welke 3 woorden komen in jou op als je denkt aan jouw merk? Dit is echt essentieel om te doen, het brengt namelijk erg veel helderheid voor het bepalen van je stijl. 

Denk bijvoorbeeld aan de volgende woorden:
Modern, vrouwelijk, chique, tijdloos, minimalistisch, rustiek, klassiek, mannelijk etc. 

COMBINEER MET JE IDEALE KLANT

Jouw stijl is een combinatie van jou als ondernemer, maar ook wat je als merk wilt uitstralen én waar jouw ideale klant op AAN gaat. Je kunt natuurlijk een merk creeren waar je zelf helemaal lyrisch over bent, maar als je ideale klant het niet aantrekkelijk vindt, dan sla je ook de plank mis.

5 TIPS DIE JIJ KAN TOEPASSEN

1. JE WAAROM

Je moet weten wat je WHY is. Waarom ben je gestart met je bedrijf? Waarom heb je deze passie? En waar doe je het voor? En als je kijkt naar het groter plaatje, wil je iets betekenen voor de maatschappij? Of wil je een beter leven hebben? Of meer geld verdienen? Wat is jouw WHY.

2. MISSIE & DOEL

Je missie en je doel, je WHY is ondersteunend hierin. Eigenlijk is dit alles samen de ziel van je bedrijf. Wat is de missie met jouw merk? Wil je mensen helpen een mooier leven te hebben? Wil je inzetten op duurzaam ondernemen? Wil je mensen betere gebruikservaringen laten hebben met online systemen? Wil je mensen met weinig tijd ontzorgen?

3. IDEALE KLANT

Wie is jouw ideale klant? Wat is jouw niche? Waar is je ideale klant naar op zoek? Wat doen ze? Wat zijn hun gedachten? Welke tone of voice spreekt ze aan? Waar worden ze enthousiast van?

4. HOE KAN JIJ HELPEN

Hoe wil je jouw ideale klant helpen? Jij kan het probleem waar zij mee rondlopen oplossen. Jouw bedrijf is de oplossing, de sleutel, voor jouw klant. Het probleem kan zo groot en klein zijn, maar het is wel een probleem wat jij kan oplossen met jouw diensten en/of producten. Denk aan fysieke producten zoals kleding of biologische kaas, maar het kan ook zijn dat je kan helpen bij het boeken van de ultieme droomreis, of het schrijven van doelgerichte en effectieve teksten. Hoe kan jij je merk zo positioneren zodat je ideale klant voelt dat jouw bedrijf de beste oplossing is voor hun probleem. Denk na hoe jij op hetzelfde niveau kan komen, zodat jij je kan identificeren met je klant. Probeer ze te laten zien welke ervaring ze zullen krijgen wanneer ze met jou zullen werken.

5. HOE KAN JIJ HELPEN

Hoe wil je jouw ideale klant helpen? Jij kan het probleem waar zij mee rondlopen oplossen. Jouw bedrijf is de oplossing, de sleutel, voor jouw klant. Het probleem kan zo groot en klein zijn, maar het is wel een probleem wat jij kan oplossen met jouw diensten en/of producten. Denk aan fysieke producten zoals kleding of biologische kaas, maar het kan ook zijn dat je kan helpen bij het boeken van de ultieme droomreis, of het schrijven van doelgerichte en effectieve teksten. Hoe kan jij je merk zo positioneren zodat je ideale klant voelt dat jouw bedrijf de beste oplossing is voor hun probleem. Denk na hoe jij op hetzelfde niveau kan komen, zodat jij je kan identificeren met je klant. Probeer ze te laten zien welke ervaring ze zullen krijgen wanneer ze met jou zullen werken.

6. COMMUNICATIE

Welk bericht wil je communiceren naar je klant? En hoe wil je dat over laten komen? Wat wil je zeggen met je merk? Welk gevoel wil je overbrengen? Visuele communicatie is zo ontzettend belangrijk, je kunt een duidelijke strategie en propositie hebben, maar als dit visueel niet helder gecommuniceerd wordt, zal het weinig effect hebben. Bij Branding draait alles om het creëren van die verbinding met jouw ideale klant en dat gevoel. En dat gevoel begint al bij het eerste contactmoment tot het deel uitmaken van jouw programma of het kopen van jouw product.

Hopelijk geven bovenstaande tips je inspiratie om aan de slag te gaan met het vergroten van jouw eigen netwerk, want ik beloof je, dat gaat je veel opleveren!

Creatieve groet,
Marte